مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

۵۰درصد زنان تهران به تنهایی سفرهای درون‌شهری را انجام می‌دهند. آنان بیشتر برای تحصیلات، خرید و گذراندن اوقات فراغت از مترو استفاده می‌کنند.

اين خبر در نشست حلقه مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسي ايران اعلام شد. مينا سعيدشهروز، استاديار دانشگاه ملي معماري پاريس، در اين نشست كه در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در تردد در شهر تهران از يك روش تقويم ساعتي استفاده كرده‌ايم و به هر خانم يك تقويم داديم براي يك هفته كه هر يك ربع ساعت تردد، به هدف تردد، وسيله نقليه، تنها يا با همراه و چندسؤال اساسي ديگر پرسشنامه را پاسخ دهد كه در مجموع 2000رفت‌وآمد را تجزيه و تحليل كرديم. وي با بيان اينكه نخستين آماري كه از اين ترددها به‌دست آمد، اختلاف تردد بين زن و مرد، به‌اصطلاح اهداف سفر آنهاست، گفت: اهداف اين سفرها بيشتر براي تحصيلات، خريد و اوقات فراغت است.

سعيد ‌شهروز با اشاره به اينكه مترو در حال حاضر در اولويت اول رفت‌وآمد بانوان قرار گرفته است اذعان داشت: مترو يكي از نتايج مثبت پيشرفت دسترسي شهر براي بانوان است و زنان در مقايسه با مردان در مترو احساس امنيت بيشتري دارند. وي ادامه داد: نتيجه مصاحبه‌هايي كه ما انجام داده‌ايم نشان مي‌دهد كه خانم‌ها از تردد در مترو راضي بوده، پوشش مترو از نظر جنسيتي موفق و تركيب مناسب جنسيتي مترو موجب شده است فضاي اجتماعي مترو از الگو‌ها و رفتارهاي هر دو گروه خانم‌ها و آقايان متاثر شود.

وي خاطرنشان كرد: در مطالعات انجام گرفته، بيش از 50درصد زنان به تنهايي سفرهاي درون‌شهري مي‌روند كه اگر با 50سال پيش بخواهيم قياس كنيم اصلا قابل مقايسه نيست. استاديار دانشگاه ملي معماري پاريس افزود: يكي ديگر از نتايج اين پژوهش اين است كه جابه‌جايي انبوه زنان و مردان در سطح شهر باعث ايجاد جغرافياي جديد شهري شده است و مرزهاي طبقاتي حك شده در فضاي شهر را كمرنگ‌تر مي‌كند و به‌جز شمال و جنوب مناطق متوسط‌تري را هم در قلمرو تردد قرار مي‌دهد. وي ادامه داد: يكي از مسائل مهم، دانشجويان و كارمندان خانم هستند كه با رفت‌وآمدهاي روزانه براي فعاليت‌هايشان كاملا اين مرزها را به‌هم ريخته‌اند.

کد خبر 332761

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha